رحمت رحمان توسعه دارد، به طوری که تمام دنیا و آخرت را فراگرفته است. اگر رحمت واسعهی خدای تعالی نبود تمام موجودات در غضب خدا میسوختند، ولی رحمت خدا بر غضبش سبقت گرفته است. «سنّه الله سبقت رحمه الله غضبه» (بحارالانوار، محمدباقر المجلسی، المکتبه الاسلامیه، الطبعه الثانیه، تهران، ۱۳۹۸ ه.ق، ج ۹، ص ۳۳۸)، در هر عالم و در هر جا رحمت خدا بر غضب او سبقت دارد و مقدم است. «ان رحمتی سبقت غضبی» (مفاتیح الغیب، صدرالدین محمد بن ابراهیم الشیرازی، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، چاپ اول، قم، ۱۳۶۳، ص ۲۰۶) حضرت امیرالمؤمنین علیه سلامالله تعالی عرض میکند.
«اللّهمّ انی اسئلک برحمتک التی وسعت کل شئ» (دعای کمیل) رحمت واسعهی خدای تعالی همهی هستی را فراگرفته است، دیگر جایی برای غضب نمیماند. مگر اهل تابوت و سردمداران کفر که به جنگ با خدا برخواستهاند آن هم در عالم آخرت.
در عالم دنیا رحمت خدا عام است، توسعه دارد، وسعت آن هر چیز را فراگرفته، حتی خود رحمت را هم فراگرفته، چون خود شیء هم رحمت است، و داخل در کل شیء میباشد، وسعت رحمت خدای تبارک و تعالی آن چنان است که در عالم آخرت شیطان هم منتظر رحمت خداوند است، امید رحمت خدای رحمان دارد، و خلاصه یک نسیمی از رحمت حق تعالی بر جهنم و بر اهل آن دمیده میشود به طوری که جهنم هم خنک و دلنشین میشود در آن وقت «برداً و سلاماً» میشود، مگر آن تعداد قلیل که مظهر جبّار و قهار و مضل و باطش هستند و برای غضب میمانند.
بیان رسا، ج ۱، صص ۱۸۱-۱۸۲